En trànsit. En trànsit. Noves incorporacions de la Col·lecció Domènech-Vázquez és un programa de mediació amb el qual convidam el públic a acompanyar els objectes d’una col·lecció en el procés de la seva incorporació a un fons públic com és el de Can Balaguer, amb caràcter de dipòsit.
Quan fa cinc anys es va finalitzar la rehabilitació de Can Balaguer, l’equip responsable de la seva museïtzació es va trobar unes grans sales buides a la planta noble. Amb els mobles, pintures i tapissos del fons municipal en aquestes sales es podien reconstruir alguns dels espais característics de les cases senyorials de Palma.Però feien falta objectes decoratius per a donar-li l’aspecte de casa viscuda característic d’un museu d’ambient. Gràcies a la col·laboració d’algunes col·leccions privades com les de la família Alomar, la de Josep Balaguer Siquier, i molt especialment, de la Col·lecció Domènech-Vázquez, es va poder completar el conjunt.
A la sala d’entrada hi feien falta llumeneres de llautó, i capelletes amb betlems. Per a les sales barroques, vàrem seleccionar una important mostra de figures de devoció del Mestre de les Verges Rosses així com peces de cristall de la Reial Fàbrica de la Granja.
A les parets del menjador s’havien d’instal·lar les ceràmiques fines utilitzades en aquestes cases al llarg del temps. Finalment, a la galeria on es mostra la col·lecció de pintura modernista de Josep Balaguer, es volia incloure ceràmica mallorquina d’aquesta època, és a dir, de final del segle XIX i començament del segle XX.
I resulta que tots aquests objectes estan molt ben representats a la Col·lecció Domènech-Vázquez, de manera que es va signar un primer dipòsit, el qual, aviat, es va ampliar amb un segon grup, amb l’ajut de l’arqueòloga i historiadora Elvira González qui, a més, va catalogar les 142 peces incloses en aquests dos primers dipòsits. Aquest catàleg es va publicar amb el títol Can Balaguer. Col·lecció Domènech-Vázquez, acompanyat d’un estudi de l’autora, just abans de l’inici de la pandèmia de covid-19.
Ara que s’apropa la finalització d’aquest termini de quatre anys, Manel Domènech i Carme Vázquez no només volen prorrogar aquest dipòsit sinó que, a més, volen incrementar-lo amb un conjunt de peces que enriquiran encara més el fons de Can Balaguer.
Dins aquesta ampliació, encara en procés de selecció, s’ha de destacar una nova aportació ja definida de 111 objectes de ceràmica modernista, amb 84 peces de la fàbrica de La Roqueta. Ja en el primer dipòsit de la Col·lecció Domènech-Vázquez, amb la inclusió de les peces de La Roqueta a Can Balaguer, es volia reconèixer la importància d’aquesta fàbrica creada l’any 1897 a Son Espanyolet per Pere Joan Aguiló “Cetre”.
La gran quantitat d’objectes de La Roqueta inclosos en aquest tercer dipòsit fa impossible mantenir-los tots permanentment en exposició, i alguns hauran d’ingressar al magatzem de reserva d’obres d’art de Can Balaguer. Així i tot, els seus propietaris volen que aquest grup passi a formar part del fons del centre, on formaran part d’un conjunt que serà, sens dubte, un referent per a l’estudi i reconeixement d’aquesta fàbrica modernista.
Convidam els visitants a contemplar-les just al moment de la seva arribada a Can Balaguer, abans de ser catalogades, i abans a passar a ocupar el seu lloc a la reserva d’obres d’art, així com a participar en les activitats organitzades aquests mesos al voltant d’aquesta col·lecció i de la fàbrica de ceràmica modernista de La Roqueta.