Projecte: GHADA AMER, ALL OPPRESSION CREATES A STATE OF WAR, 2019/2022
Per a aquesta instal·lació, Ghada Amer va seleccionar una cita, “All Oppression Creates a State of War” (“Tota els opressió crea un estat de guerra”), d’una de les seves filòsofes franceses preferides, Simone de Beauvoir. Mentre que de Beauvoir es referia principalment a l’opressió de gènere i femenina, Ghada Amer amplia aquesta noció a tota mena d’opressió, incloent especialment l’opressió política. Amer ja va presentar aquesta instal·lació a la primera Biennal de Rabat, al Marroc.
Aquesta instal·lació es compon de les lletres de bloc de la citació de Simone de Beauvoir, construïdes com si cada lletra fos una flor. La forma de tota la cita segueix els contorns circulars. Cada flor s’omple de plantes locals resistents al sol, la sal i el vent.
A Palma, la instal·lació vegetal es realitzarà, amb la complicitat de l’Àrea de Parcs i Jardins de l’Ajuntament de Palma, a l’espai verd de devora l’edifici de GESA. El lloc és molt important, ja que la instal·lació funcionarà com un dispositiu per a poder treballar amb diferents col·lectius de la barriada de les Veles i Nou Llevant. Amb aquesta instal·lació realitzarem dinàmiques amb els projectes d’intervenció comunitària, fent que l’art sigui un dispositiu de pensament en comú, a través de diàlegs filosòfics amb la peça de l’artista Ghada Amer, que crea jardins amb un missatge polític i socialment conscient. La instal·lació encaixa amb l’espai i és adient per a la barriada. Amb aquest tipus de projectes volem convertir els nostres barris en espais per a l’art i la reflexió amb peces efímeres d’art públic que posen en valor un espai ciutadà.
GHADA AMER (americana nascuda a Egipte, 1963)
L’artista estatunidenca Ghada Amer viu i treballa a Nova York. Amer s’ha donat a conèixer amb representacions de la sexualitat femenina damunt llenç, brodades en múltiples capes. Les seves obres, estretament vinculades a un llenguatge estètic que recorda l’artesania tradicionalment associada a les dones, qüestionen les estructures de poder establertes i els estereotips de gènere. En moltes de les seves obres, Amer recorre a l’escriptura, sovint extreta de texts d’activistes feministes. Havent experimentat un món de l’art dominat per homes blancs des dels seus estudis MFA, pintar i crear el seu propi llenguatge pictòric s’ha convertit en un acte de rebel·lió. El 2014, Amer va començar a treballar amb argila, un material que li permet pintar fora del llenç i unir el mitjà amb els aspectes escultòrics de la ceràmica. Durant diverses residències a la Greenwich House Pottery, a Nova York , i a Cerámica Corcho, a Guadalajara (Mèxic), l’artista ha anat creant des de llavors un extens cos d’obres ceràmiques destacades. La pràctica escultòrica d’Amer inclou, a més, instal·lacions i jardins a l’aire lliure, com la seva escultura pública a gran escala “Avui el 70% dels pobres al món són dones” (2001/2020), que assenyala la desigualtat de gènere en enormes lletres vermelles, o “Tota opressió crea un estat de guerra”, citant “El segon sexe” de Simone de Beauvoir. L’obra d’Amer ha estat premiada en exposicions individuals en el MAZMuseu d’Art de Zapopan, Jalisco (2020) i Dallas Contemporary, Dallas, Texas (2018); el Museu d’Art Contemporani Roma, Roma (2007); la Fundació De Appel, Amsterdam (2002); el Museum Kunstpalast de Düsseldorf (2001), el Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv ; i el KW Berlín (tots dos 2000). També ha participat en Desert X, Coachella Valley (2021); la Biennal de Rabat (2019); la Biennal de Sidney (2006); la Whitney Biennial (2000); la Biennal de Gwangju (2000); la Biennal de Venècia (1999); i la Biennal d’Istanbul (1996). Les seves obres es troben en nombroses col·leccions públiques, com l’Institut d’Art de Chicago, el Centre Georges Pompidou de París, l’Institut d’Art de Detroit, el Museu Guggenheim d’Abu Dhabi, el Museu d’Israel de Jerusalem, el Museu LaM, Sammlung Goetz de Munic i el Museu Samsung de Seül, entre altres.
Ghada Amer està representada a Mallorca per la galeria Kewenig, una galeria fundada el 1986 per Jule Kewenig que té una de les seus a Palma. Aquesta galeria treballa amb artistes conceptuals i estableix diàlegs entre diferents generacions i cultures.